پیشینه نظری و عملی عزت نفس

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
فهرست مطالب
تعریف عزت نفس 2
1-6-2 تاریخچه عزت نفس 3
2-6-2 اهمیت عزت نفس 4
3-6-2 تعریف خود و خودپنداره 4
برای خودپنداره تعاریف متعددی و تقریبا مشابهی ارائه شده است . از این رو به ذکر یک نمونه ی نسبتا کامل اکتفا می کنیم . « خود» مجموعه ای از عواطف و افکار است که به سبب آگاهی فرد از موجودیت خود می شود . خود دنیای درون شخص است و شامل تمام ادراکات ، عواطف ، ارزشها و طرز تفکر او می باشد . تصویری که می باشد، تصویری که او از خود دارد مسلما برای او اهمیت حیاتی داشته و سعی دارد که این تصویر را نگاه دارد . بدیهی است که اجزای این تصویر را نام شخص ، احساساتش نسبت به اندام و بدن خود ، تصورش از کل بدن ، جنسیت و سن تشکیل می دهند. 4
4-6-2 علت پیدایی پدیده خود، خودپنداره و عزت نفس 4
5-6-2 تغییرات در خودپنداره و عزت نفس در نوجوانی 6
6-6-2 دیدگاه نظریه پردازان درباره عزت نفس 6
7-6-2 چهار عامل مهم در تحول عزت نفس کودک از نظر کوپر اسمیت: 6
الف . ارزشی که کودک از سوی دیگران ، از طریق ابراز مهر و محبت ، تحسین و توجه دریافت می کند . 6
8-6-2 کنترل خود و عزت نفس 7
9-6-2 رابطه بین منبع کنترل و عزت نفس 8
10-6-2 تاثیر گروه همسالان بر عزت نفس کودکان و نوجوانان 8
شکل 1 – مدل تعاملی نوع کنترل نوجوان با عزت نفس وی 9
11-6-2 ابعاد عزت نفس 9
12-6-2 شیوه های تربیتی عزت نقس 11
پایه های عزت نفس بالا یا پایین در همان اوایل زندگی شکل می گشرد . بنابراین روان شناسان توجه شان را معطوف به نقش شیوه های تربیتی در رشد عزت نفس کرده اند .در حقیقت شواهد موجود حاکی از آن است که دخالت ، پذیرش ، حمایت و محدودیت های مشخص شده از جانب والدین در عزت نفس کودکان تاثیر می گذارد( ریون ، 1997 ). کوپر اسمیت ( 1967 ) شیوه های تربیتی مادران پسران دارای عزت نفس بالا و پایین را مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که مادرانی که دارای پسران با عزت نفس بالا هستند دارای ویژگی های زیر می باشد:1- محبت و عاطفه بیشتری به بچه هایشان ابراز می دارند.2- علاقه ی بیشتری به فعالیت های کودکانشان دارند.3-کودکانشان را بیشتر می پذیرند. 4- روش های انضباطی پایداری را به کار می برند.5- خودشان عزت نفس بالاتری دارند . در نتیجه به نظر می رسد که علاقه ی مادران به کودکانشان قویترین ارتباط را با رشد عزت نفس دارد .( وایتن ، لوید ، 1997 به نقل ازمشهدی(1389). 11
منابع فارسی 12
شمس اسفندآباد، حسن؛ امامیپور، سوزان؛ صدرالسادات، سید جلال (1382). بررسی شیوع اختلال رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ابهر، مجله توانبخشی، 12(6)، 34-41. 12
کاپلان، هارولد و سادوک (1376)، خلاصه روانپزشکی، ترجمه: پورافکاری،تبریز، انتشارات تابش 13
مایکل ب، فریش (1390). روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی، ترجمه: اکرم خمسه، انتشارات ارجمند 13
منابع انگلیسی 14
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 8119 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:141 کیلوبایت

 قیمت: 4,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: